Philology of Adventure
print

Language Selection

Breadcrumb Navigation


Content

Publications

Book

Die Kraft der Figuren. Darstellungsformen der Imagination bei Shaftesbury, Condillac und Diderot [The Power of Figures. Performing the Imagination in Shaftesbury, Condillac and Diderot], Paderborn: Wilhelm Fink 2019. Read more

Edited Books

together with Martin von Koppenfels (ed.), Abenteuer: Erzählmuster, Formprinzip, Genre [Adventure: Narrative Pattern, Formal Principle, Genre], Paderborn: Wilhelm Fink 2019. Read more

together with Nicholas Cronk (ed.), Sade, l’inconnu? Nouvelles approches critiques, deux cents ans après sa mort, special issue of Romance Studies 32.2 (2014).

 

Articles

“Die Abenteuerzeit des Lesens. Unterbrochene Handlungsfäden und narratives Begehren in Ariostos Orlando furioso und Boiardos Orlando innamorato” [“The Adventure-Time of Reading. Interrupted Narrative Strands and Narrative Desire in Ariosto’s Orlando furioso and Boiardo’s Orlando innamorato”], in: Triebökonomien des Abenteuers, ed. Elisabeth Hutter et al., Paderborn: Wilhelm Fink 2021, pp. 53-76.

“‘Trovò fra gli altri quel fatale a caso’: avventura e casualità nel Furioso” [“‘Trovò fra gli altri quel fatale a caso’: Adventure and Chance in the Orlando Furioso”], in: Italianistica 50.2 (2021), pp. 11-26.

“Das Abenteuer als Kontingenzgenerator. Zur Geschichte eines Erzählschemas zwischen Mittelalter und Früher Neuzeit” [“Adventure as a Source of Contingency: On the History of a Narrative Pattern between the Middle Ages and the Early Modern Period”], in: Glücksritter. Risiko und Erzählstruktur, ed. Wolfram Ette and Bernhard Teuber, Paderborn: Wilhelm Fink 2021, pp. 53-76.

“L’avventura e la ferita: storia di una relazione paradossale” [“Adventure and the Wound: History of a Paradoxical Relationship”], in: Immagine riflessa. Testi, società, culture 29.1 (2020), pp. 1-38.

“Ausschluss und Wiederkehr des Abenteuer in Ariostos Orlando furioso” [“The Exclusion and Return of Adventure in Ariosto’s Orlando furioso” ], in: Archiv für das Studium der neueren Sprachen und Literaturen 257.1 (2020), pp. 76-103.

“Die Lust an der Endlosigkeit. Spuren des Abenteuers in der italienischen Gattungspoetik des 16. Jahrhunderts” [“The Pleasure of Endlessness. Traces of Adventure in Italian Sixteenth-Century Genre Theory”], in: Abenteuer: Erzählmuster, Formprinzip, Genre, ed. Martin von Koppenfels and Manuel Mühlbacher, Paderborn: Wilhelm Fink 2019, pp. 117-136.

“Gedankenwelt”, in: Welt-Komposita. Ein Lexikon, ed. Thomas Erthel and Robert Stockhammer, Paderborn: Wilhelm Fink 2019, pp. 81-85.

“Tierwelt und Zeiterfahrung in Tomasi di Lampedusas Il Gattopardo” [“Animal World and Time Experience in Tomasi di Lampedusas Il Gattopardo”], in: Lectiones difficiliores – Vom Ethos der Lektüre, ed. Jörg Dünne, Kurt Hahn and Lars Schneider, Tübingen: Narr Francke 2019, pp. 409-415.

“L’esthétique de la singularité. Abstraction et imagination chez Condillac et Diderot” [“The Aesthetics of Singularity. Abstraction and Imagination in Condillac and Diderot”], in: Lumières 31 (2019), pp. 35-49.

“Aping the Master. Nineteenth-Century Voltaire Pastiches and the Anxieties of Modern Authorship”, in: Faking, Forging, Counterfeiting. Discredited Practices at the Margins of Mimesis, ed. Daniel Becker et al., Bielefeld: transcript 2018, pp. 77-90.

“Labyrinthisches Schreiben. Zu Diderots Demontage des philosophischen Methodendiskurses in der Lettre sur les sourds et muets” [“Labyrinthian Writing. The Dismantling of Philosophical Method in Diderot’s Lettre sur les sourds et muets”], in: Poetiken des Scheiterns. Formen und Funktionen unökonomischen Erzählens, ed. Annika Nickenig and Agnieszka Komorowska, Munich: Wilhelm Fink 2018, pp. 179-192.

“Narratives Gegengift. Mimesis und Mimikry bei Shaftesbury” [“Narrative Antidote. Mimesis and Mimicry in Shaftesbury”], in: Erzählende und erzählte Aufklärung, ed. Frauke Berndt and Daniel Fulda, Hamburg: Meiner 2018, pp. 192-201.

“Illusion d’optique et dévoiement du langage dans la Lettre sur les aveugles de Diderot”, in: “La bêtise des yeux”. Illusions des sens et épistémologie visuelle au 18ème siècle, ed. Evelyn Dueck, Heidelberg: Winter 2015, pp. 53-67.

“Le libertinage du lecteur chez Sade: pièges d’identification et de victimisation”, in: Romance Studies 32.3 (2014), pp. 193-203.

“Gewalt als Grenzüberschreitung. Der Marquis de Sade und die empfindsame Literatur” [“Violence as Transgression. The Marquis de Sade and Sentimental Literature”], in: Spannungsfelder: Literatur und Gewalt, ed. Thomas Ertel et al., Frankfurt/Main: Peter Lang 2013, pp. 207-217.

“Le plurilinguisme du perroquet”, in: Flaubert 6 (2011), published on 4 May 2012. http://flaubert.revues.org/1557.

Reviews

“Die technische Zukunft der Geschlechter“. Review of: M.-H. Adam and K. Schneider-Özbek: Technik und Gender. Technikzukünfte als geschlechtlich codierte Ordnungen in Literatur und Film. Karlsruhe: Scientific Publishing KIT. In: IASLonline [01.05.2018]

“Rückbesinnung auf das Material. Zur Anthologie Aufklärung und Imagination in Frankreich (1645-1810) von Rudolf Behrens und Jörn Steigerwald” [“Back to the Sources. The Anthology Enlightenment and Imagination in France (1645-1810) by Rudolf Behrens and Jörn Steigerwald”], in: Romanische Studien 6 (2018), pp. 443-449 (in print).